Michal Rataj & Oskar Török
Krajina současné jazzové trubky a živé ambientní elektroniky
Michal Rataj – live elektronics, klavír
Oskar Török – trubka, klavír, live electronics
Krajina současné jazzové trubky a živé ambientní elektroniky
Michal Rataj – live elektronics, klavír
Oskar Török – trubka, klavír, live electronics
Spolupráce obou hudebníků navazuje na předchozí projekty odehrávající se v poli mezi současným jazzem a vážnou hudbou, tradičními hudebními nástroji a živou elektronikou. Nejprve to byl Points-Rataj Quintet (CD 2016), z nějž se vyvinulo elektro-akustické trio se
saxofonistou Lubošem Soukupem (Hornscape, 2020). Nové duo Michala Rataje a Oskara Töröka se pokouší ustanovit ještě hlubší interakci mezi virtuózním dechovým nástrojem a širokou paletou současné interaktivní elektroniky. Jejich hudební slovník se rozpíná od
elektronického ambientu přes názvuky klubové elektroniky až po různé polohy současného jazzu a akusmatické hudby.
Michal Rataj (*1975) vystudoval kompozici a hudební vědu v Česku, Německu, Velké Británii a v USA.
Je autorem převážně elektroakustické a instrumentální hudby, od roku 2008 vystupuje jako zvukový performer v Evropě a v USA a je autorem hudby a zvukového designu k velkému množství filmů a rozhlasových her napříč žánry.
V roce 2002 se podílel na vzniku rozhlasového pořadu Radioateliér Českého rozhlasu Vltava a založil internetový portál RAdioCUSTICA zaměřený na mapování současné scény akustických umění. Od roku 2014
spolupracuje s Českým rozhlasem externě. Vyučuje skladbu, hudební technologie a filmovou hudbu na pražské HAMU a na NYU Prague.
Často se pohybuje v hudebních projektech napříč žánry, v poslední době zejména s přesahy do improvizované hudby a současného jazzu.
Slovenský trumpetista Török je v Česku známý především jako člen skupin Vertigo nebo Sato-San To.
Přinejmenším stejně aktivní je i na polské scéně – tam hraje nejčastěji s formací Wojtek Mazolewski Quintet.
„Obsazením je to klasický jazzový kvintet, hudebním stylem však nikoli. Experimentální tvorba je plná
žánrových přesahů od jazzu například k reggae, technu, hardcore a punku. S Mazolewskim hrávám již od dob svých studií na Hudební akademii v Katovicích, kde jsem strávil pět let.“
Mezi své oblíbence, jejichž desky si
často pouští, řadí zejména trumpetisty, především Arve Henriksena z Norska.
„Cokoli od něho je dobré. Líbí se
mi také album Stretch Music Christiana Scotta nebo Bird Requiem zpěváka a hráče na oud Dhaffera Youssefa. Z
koncertů jsem se naposledy velmi dobře bavil na českých Bert & Friends v Jazz Docku.“
Festival se koná s finanční podporou Města Letovice a Nadace města Letovice pro rozvoj kultury a životního prostředí.